torsdag 11 mars 2010

Jag ska skärpa mig nu

Det har varit väldigt dålig uppdatering här. Min son växer och kräver mer och mer och tiden springer ifrån mig... men jag startade den här bloggen för att försöka hjälpa andra i min situation, andra föräldrar som inte riktigt vet vart de ska börja... så nu ska jag skärpa mig.

Jag har fått lite påtryckningar om att den mjölkfria mjölken innehåller soja... och ja det vet jag men man måste börja någonstans. Soja är en produkt som ska bort men jag anser att man kan inte ta allt på en gång. Att börja med att försöka eliminera gluten och kasein är en väldigt bra början och därför tycker jag att man kan byta ut mjölk mot den mjölkfria för att sedan ta ett steg till för att få bort sojan genom att byta dricksmjölken mot tex juice med kalcium.

Vill man hoppa hela steget så ska man använda sig av havre eller risdryck. Det fungerade inte på min son eftersom smaken är väldigt långt ifrån riktig mjölk... i mat använder jag cocosnötsmjölk på tetrapack, men det går inte till dricksmjölk. Havre eller rismjölk går endast om jag gör choklad av den... det tycker min son är ok.

Tar man allt på en gång så bryter man ihop, det har jag gjort många gånger och jag är fortfarande i det stadiet att min son får äta både gluten och kasein när vi är borta... vi börjar hemma, annars blir det för mycket. Jag kan inte begära att de vi besöker ska ha dessa produkter hemma, så om jag inte packar en utflyktskorg varje gång vi ska hälsa på vänner så får han faktiskt äta det alla andra barn äter... och det fungerar för oss.

Min son har fortfarande gjort stora framsteg, bara genom att minska på de ämnen som ska bort... och det tycker jag är en väldigt bra början :)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: